THE BEST GUARDIAN AND PROTECTOR IS ONLY ALLAH
Banner created with MyBannerMaker.com

Pages

Check This Out!!

May 2, 2012

Umpama Segenggam Garam

Seorang guru sufi menemui muridnya yang asyik termenung dan berwajah murung.Sufi itu tersenyum apabila mendengar masalah yang diceritakan muridnya itu. "Nah! Ambil segelas air dan bubuh segenggam garam!" arah si guru sufi. Muridnya itu pun menurut arahan gurunya itu. "Cuba minum sedikit air itu sekarang;" arah guru itu pula. Si murid itu mencebik setelah meminum air itu kerana rasanya yang masin dan memualkan. Peliknya guru itu hanya tersenyum melihat gelagat muridnya. Muridnya itu masih pelik dengan arahan dan tindakan gurunya itu. "Nak..sekarang mari ikut ke tasik dan bawa segenggam garam lagi bersamamu!" kata guru sufi itu. Sampai di tasik, guru itu pun menyuruh muridnya itu melempar garam itu ke dalam tasik. Tanpa banyak soal muridnya itu terus melaksanakan arahan tersebut. "Sekarang cuba minum air tasik tersebut,'' arah gurunya itu lagi. "Owh, sungguh segar air ini" kata murid itu setelah meneguk air tasik tersebut. "Masih terasakah masin garam yang dilempar tadi?" tanya guru itu. Muridnya itu menggeleng-gelengkan kepalanya. "Ketahuilah olehmu wahai muridku, masalah hidup ini umpama segenggam garam. Banyak masalah hidup sudah dikadarkan oleh Allah sesuai dgn seseorang. Tiada seorang manusia waima seorang nabi terlepas dari penderitaan dan hidup," kata si guru. "Tapi penderitaan yg dialami itu bergantung pada besarnya kalbu (hati) yg menampungnya nak, supaya tidak rasa menderita berhentilah menjadi gelas, jadikanlah kalbu dalam hatimu sebesar tasik!"
Firman Allah dlm surah Al-Baqarah ayat 286 yang bermaksud: Allah tidak akan sekali-kali menguji hambaNya diluar kemampuan hambaNya. Ingatlah wahai sahabatku, sebesar mana pun penderitaanmu, bersabarlah melaluinya, La Tahzan Innallaha Ma'ana ( Janganlah bersedih, sesungguhnya Allah bersamamu) ^_^


1 comment:

seribupilihan said...

betul tu..ujian itu penghapus dosa sebenarnya..x perlu mengeluh kerana allah lebih megetahui..:)

The ET Smileys - Complete List:


smile:)
laugh:D
lol:O
rotfl:r
sad:(
wink;)
tongue:P
straight:|
blush:$
kiss:k
angry:@
love:L
devil:v
daydream:d
sweat:f
cry:c
wow:o
sick:~
nerd8|
cool8)
bow:b
dance:e
inverted:i
hug:h
confused:/
laughxD
smile^_^
stunnedo_O
muahaha:vD
straight:||
deadxP
frustrated>.<
et!:et
rock on\m/
heart<3
broken<\3

angel:angel
raise brow:brow
party:party
on fire:fire
frozen:ice
musical note:tone
rainbow:rainbow

vote up:tup
vote down:tdown
star:star
robot:robot
kitten:kitten
MJ:mj

Labels

Aku (13) Buku (3) carta (1) contest (1) Filem (1) jiwang (3) kenangan (1) Lawak (1) Manga (2) Motivasi (2) PALESTIN (3) Projek Manga (7) rohani (16) umum (5)