THE BEST GUARDIAN AND PROTECTOR IS ONLY ALLAH
Banner created with MyBannerMaker.com

Pages

Check This Out!!

May 3, 2012

Mimpi Aneh & Pengembala Kambing

Ada seorang pengembala kambing terkenal kerana sifatnya yang pemurah dan suka membantu org dlm kesusahan. Beliau juga sgt alim dan merendah diri. Tapi apa yang menghairankan penduduk kampung adalah, beratus-ratus kambing di dalam kandangnya tidak pernah berkurang walaupun pengembala menjual kesemua kambingnya itu. Penduduk kampung mentafsirkan kejadian ini untuk menganggap bahawa beliau adalah wali Allah. Satu hati penduduk kampung menjemput beliau menjadi imam dgn harapan mendapat berkat drpd sifat pemurah beliau. Pengembala pun mengimamkan solat itu namun apa yang menghairankan adalah pengembala itu hanya membaca surah Al-Fatihah dan surah lazim sahaja. Bacaan tajwidnya juga kurang baik. Selesai solat, semua jemaah merasa geli hati dan ada yang merasa kecewa kerana selama ini mereka menganggap pengembala itu seorang yang hebat tetapi merasa tertipu dgn kealimannya. Kerana tajwidnya kurang sempurna, meraka tidak lagi menganggapnya wali Allah. Pada malam itu,seluruh penduduk kampung mendapat mimpi yang sama. Mereka bermimpi didatangi oleh seorang lelaki yang tinggi lagi kacak. Lelaki tersebut memberitahu bahawa seumur hidup itulah kali pertama solat mereka semua diterima oleh Allah. Semua penduduk menangis selepas mereka terjaga dari mimpi itu. Esoknya, selepas solat berjemaah subuh di masjid mereka pun membicarakan hal tersebut. Semua mengadu mendapat mimpi yg sama. Mereka bercadang utk menemui pengembala kmbg itu namun alangkah terkejutnya mereka apabila mendapati pengembala kmbg tiada di tempat tinggalnya malah apa yg menghairankan, kandang kambingnya turut ghaib sama. Penduduk berasa menyesal dgn tindakan mereka. Mereka sedar bahawa tiada siapa yg berhak mendahului Allah dalam soal menentukan amalan seseorang. Bahkan amalan mereka sendiri belum tentu diterima oleh Allah. Ingatlah wahai sahabat jgn cepat menilai seseorang melalui luarannya sahaja kerana mgkn sahaja org yg kita perlekehkan itu lebih mulia di sisi Allah. Di dalam sebuah Hadith Maqtu' yang berbunyi:

إن الله تعالى أخفى ثلاثا في ثلاث : أخفى رضاه في طاعته، وأخفى سخطه في معصيته، وأخفى أولياءه في عباده

"Sesungguhnya Allah menyembunyikan 3 perkara di dalam 3 perkara: Menyembunyikan keredhaanNya di dalam ketaatan yang dilakukan kepadaNya, menyembunyikan kemurkaanNya di dalam maksiat yang dilakukan kepadaNya dan menyembunyikan para walinya dari kalangan hamba-hambaNya".

No comments:

The ET Smileys - Complete List:


smile:)
laugh:D
lol:O
rotfl:r
sad:(
wink;)
tongue:P
straight:|
blush:$
kiss:k
angry:@
love:L
devil:v
daydream:d
sweat:f
cry:c
wow:o
sick:~
nerd8|
cool8)
bow:b
dance:e
inverted:i
hug:h
confused:/
laughxD
smile^_^
stunnedo_O
muahaha:vD
straight:||
deadxP
frustrated>.<
et!:et
rock on\m/
heart<3
broken<\3

angel:angel
raise brow:brow
party:party
on fire:fire
frozen:ice
musical note:tone
rainbow:rainbow

vote up:tup
vote down:tdown
star:star
robot:robot
kitten:kitten
MJ:mj

Labels

Aku (13) Buku (3) carta (1) contest (1) Filem (1) jiwang (3) kenangan (1) Lawak (1) Manga (2) Motivasi (2) PALESTIN (3) Projek Manga (7) rohani (16) umum (5)