THE BEST GUARDIAN AND PROTECTOR IS ONLY ALLAH
Banner created with MyBannerMaker.com

Pages

Check This Out!!

March 25, 2013

Sheikh Shalah Syahadah Pejuang Palestin

Sheikh Shalah Syahadah Pejuang Palestin





Assalamualaikum, alhamdulillah hari ini aku masih lagi diberi kesempatan untuk menulis sesuatu dalam blog ini. Entri kali ini sedikit mengambil masa untuk disiapkan kerana aku tak mahu menulis sesuatu yang tidak benar mengenai beliau. Maklumat mengenai beliau juga agak terbatas dan aku juga kekurangan gambar untuk dimuatkan dalam entri kali ini. Tapi akhirnya setelah melakukan pencarian bersama pakcik Google, inilah dia kisah mengenai Sheikh Shalah Syahadah.
Mesti korang tertanya-tanya siapa dia Sheikh Shalah Syahadah ini. Pada mulanya aku sendiri tidak tahu siapakah beliau melainkan seorang pejuang pembebasan Palestin. Namun setelah aku selidik, beliau sebenarnya adalah pengasas kepada Brigade Izzuddin Al-Qassam iaitu salah satu badan ketenteraan pembebasan Palestin yang paling ditakuti oleh pengganas Zionis. Brigade Al-Qassam ini menjadi kunci kekuatan utama kekalahan tentera Zionis dalam perang lapan hari penjajah Israel ke atas Gaza yang berlaku pada awal tahun ini. Kekuatan pasukan ketenteraan ini telah memaksa Israel agar mengadakan gencatan senjata lebih awal setelah mereka mengganas selama lapan hari dan mengorbankan seramai 161 rakyat Palestin.
Sheikh Shalah Syahadah atau nama sebenarnya Shalahuddin Mustafa Muhammad Ali Syahadah dilahirkan di Yafa, sebelah utara Gaza pada 24 Februari 1952 dan keluarganya berpindah ke Gaza setelah Israel menduduki kota itu pada tahun 1948. Beliau menyelesaikan persekolah beliau di Sekolah Tinggi Kesejahteraan Sosial di Iskandariah Mesir. Bibit-bibit keberanian beliau telah tumbuh sejak beliau kecil lagi. Semasa remaja, beliau sentiasa menghadiri majlis-majlis ilmu seperti yang dianjurkan oleh Syeikh Ahmad Yasin. Kerna itulah beliau dikatakan mewarisi peribadi yang dimiliki oleh Syeikh Ahmad Yasin. Setelah meningkat dewasa, beliau telah menggunakan segala kekuatan rohani dan ketajaman akal serta bakat kepimpinan yang beliau miliki sejak remaja untuk akhirnya membentuk Brigade Izzuddin Al-Qassam. Badan ketenteraan ini dianggotai oleh mujahid-mujahid muda yang tawaduq, paling berani, paling terjaga akhlaknya dan paling ditakuti oleh askar Israel. Oleh kerana kekuatan jihad yang dimiliki oleh brigade ini, ia telah disenaraikan dalam senarai "35 organisasi pengganas" di bawah Persatuan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB). Israel pula menganggap beliau lebih radikal daripada Syeikh Ahmad Yasin.
Pada tahun 1984, Sheikh Shalah Syahadah telah ditangkap oleh Israel atas tuduhan mengerakkan aktivis melawan penjajah Zionis. Sejak itu keluar masuk penjara sudah menjadi rutin dalam hidup beliau sehinggalah pada tahun 2000. Hidup dalam penjara tidaklah indah malah lebih memeritkan apabila rakyat Palestin itu dipenjarakan oleh Israel. Mereka akan memperlakukan tahanan dengan sewenang-wenangnya. Tahanan akan diseksa dengan pebagai cara sehingga ada yang mati dan menjadi gila. Sheikh Shalah Syahadah juga tidak terkecuali daripada menjadi mangsa kekejaman bangsa Israel ini apabila beliau menjadi tahanan di penjara tersebut. Beliau pernah berkata:

“Tidak sehelai janggut pun milikku yang dibiarkan tumbuh oleh para warden penjara Israel. Mereka menyiksaku dengan mencabutinya, juga mencabut kuku-ku. Dengan izin Allah, aku tidak merasakan sakit sedikitpun,” kisahnya suatu kali. 

Pernah pula selama berminggu-minggu beliau diasingkan di sebuah sel khusus yang begitu sempit dan pendek sehingga berbaring pun ia tak mungkin. Begitu gelapnya sel itu sehingga beliau tidak mampu untuk melihat jari-jarinya sendiri. Biarpun seksaan demi seksaan yang beliau terima, senyuman tidak pernah lekang dari wajah beliau malah mulutnya sentiasa berzikir pada Allah. Kekuatan dalaman yang beliau miliki telah mempengaruhi dan membuatkan para penghuni lain penjara itu tidak lagi gementar dan takut terhadap pegawai penjara sehingga memaksa mereka mengeluarkan beliau dari penjara untuk mengelakkan lebih ramai yang akan terpengaruh dengan ajaran beliau, subhannallah!! Wawasan dan pemikiran serta majlis ilmu khusus tentang kesihatan jiwa adalah sarapan pagi dan hidangan tambahan yang diberikan beliau kepada para tahanan. Walaupun sudah dikeluarkan dari penjara namun beliau tetap menjadi sasaran Israel laknatullah untuk dibunuh sehingga memaksa beliau hidup berpindah-randah.
Sheikh Shalah Syahadah juga telah mempelopori tradisi baru "bom syahid" yang telah menjadi igauan dan mimpi ngeri buat rakyat dan tentera Israel. Selain itu, beliau telah dilabelkan sebagai antara musuh Israel terpenting yang pernah ada di Palestin. Dalam satu wawancara antara beliau dengan wartawan majalah Filistin Al-Muslimah, beliau pernah ditanya apakah perkara yang paling berbahaya yang pernah beliau hadapi sepanjang berjihad membebaskan Palestin. Jawabnya:

"Tidak ada bahaya yang mengancam mujahid selama dia menganggap bahawa kematian adalah tujuan utamanya, wal mautu fii sabilillah asmaa amaaniinaa (Dan kematian di jalan Allah adalah cita-cita kami tertinggi). Dengan begitu, cita-cita yang paling tinggi (ini) tidak lagi dianggap sebagai bahaya. Namun bahaya yang hakiki adalah ketika seseorang tidak bisa melakukan...jihad. "

Selain itu, beliau juga ditanya apakah pesan beliau terhadap penjajah Israel, ini jawabnya:


" Terus terang saya katakan, kami bukan haus darah mereka. Namun kami merindukan hari di mana kami tidak melihat mereka di tanah suci Palestin. Kami ingin melihat hari, di mana matahari bersinar terang, sementara Palestin tidak mengalami siksa penjajahan, rakyat Palestin bebas dan hidup terhormat karena tanah miliknya telah kembali. Namun jika mereka tetap kukuh mengangkangi bumi Palestin, maka mereka pun akan menanggung akibat dari setiap darah yang mereka tumpahkan. Kami tidak membunuh anak-anak, wanita dan pemuda mereka. Namun kami ingin mendapatkan kebebasan kami meski mereka telah mengusir kami, meski kami harus membunuh mereka atau kami yang mati demi kebebasan kami. Mereka harus tahu, bahwa setiap titis darah yang mereka tumpahkan tidak akan berlalu begitu saja tanpa ada aksi balasan. Sekali lagi, ada kalanya kami dibantai dan aksi balasan kami terjadi belakangan atau terlambat, namun itu pasti datang. Mereka harus berhati-hati atas segala aksi serangan yang akan kami lakukan, selama mereka tidak menarik diri dari bumi Palestina." 

13 Julai 2002, sebuah kampung dihujani bom dan tembakan oleh pesawat F-16 buatan Amerika yang dipandu oleh tentera Israel Defense Force dan tujuan mereka hanyalah satu iaitu untuk menghapuskan manusia yang paling mengancam kekuatan Israel di bumi Palestin. Satu tan bom dimuntahkan dari perut pesawat sehigga ranap banggunan yang berada di persekitaran kawasan serangan. Serangan turut menghasilkan sebuah  kawah yang amat besar. Akhirnya, Syeikh Syahadah wafat bersama anak-anak dan isterinya. Selain Sheikh Syahadah, 16 orang rakyat Palestin turut terkorban dalam serangan itu.  Kematian Syekh Syahadah disebut oleh Perdana Menteri Israel saat itu, Ariel Sharon, sebagai, ”satu dari sebuah kesuksesan besar yang diraih oleh Zionis.”

Begitulah berakhirnya kisah pejuang dan syuhada' hebat Palestin Sheikh Shalah Syahadah. Walaupun kini sudah lebih sepuluh tahun berlalu namun beliau masih lagi dikenang sebagai salah seorang rakyat Palestin yang paling berpengaruh dan mampu menggentarkan hati para Israel laknatullah. Walaupun namanya tidaklah begitu dikenali seperti Syeikh Ahmad Yasin & Dr.Abdul Aziz Al-Rantisi namun anda harus tahu bahawa lelaki inilah antara penggerak kekuatan rakyat Palestin hari ini untuk terus menuntut keamanan yang seharusnya menjadi milik mereka. Sama-samalah kita berdoa agar suatu hari nanti Palestin akan mampu untuk dibebaskan dan kita semua mampu untuk masuk ke Masjidil Aqsa dan bersolat dengan tenang di dalamnya. PRAY FOR PALESTIN, PRAY FOR FREEDOM!!! ALLAHUAKBAR!! Terima kasih kerana membaca, wallahua'lam. ツ

Makam Sheikh Shalah Syahadah.

No comments:

The ET Smileys - Complete List:


smile:)
laugh:D
lol:O
rotfl:r
sad:(
wink;)
tongue:P
straight:|
blush:$
kiss:k
angry:@
love:L
devil:v
daydream:d
sweat:f
cry:c
wow:o
sick:~
nerd8|
cool8)
bow:b
dance:e
inverted:i
hug:h
confused:/
laughxD
smile^_^
stunnedo_O
muahaha:vD
straight:||
deadxP
frustrated>.<
et!:et
rock on\m/
heart<3
broken<\3

angel:angel
raise brow:brow
party:party
on fire:fire
frozen:ice
musical note:tone
rainbow:rainbow

vote up:tup
vote down:tdown
star:star
robot:robot
kitten:kitten
MJ:mj

Labels

Aku (13) Buku (3) carta (1) contest (1) Filem (1) jiwang (3) kenangan (1) Lawak (1) Manga (2) Motivasi (2) PALESTIN (3) Projek Manga (7) rohani (16) umum (5)