THE BEST GUARDIAN AND PROTECTOR IS ONLY ALLAH
Banner created with MyBannerMaker.com

Pages

Check This Out!!

March 14, 2013

CINTA HIGH CLASS!!

CINTA HIGH CLASS!!





Assalamualaikum dan salam sejahtera, entri kali ini aku tulis khas untuk seorang sahabatku yang baru saja frust selepas wanita yang dia suka buat keputusan nekad untuk terima lamaran lelaki lain. Kesian jugak aku tengok dia sampai dua tiga hari tak lalu nak jamah nasi memikirkan apalah malang nasibnya yang rasa seperti dipermainkan oleh wanita itu. Dia cakap dia pelik betul dengan perempuan zaman sekarang ni yang tak sabar-sabar nak kahwin awal. Kemudian dia salahkan lambakan filem-filem dan drama cinta yang bercorak islamik yang banyak dimainkan di televisyen sekarang. Itu belum termasuk post-post di facebook yang jiwang-jiwang namun kononnya Islamik. Tidak dinafikan sekarang ini ramai yang sudah sedar mengenai hukum haramnya couple sebelum nikah dan pastinya ramai yang mengharapkan cinta high class. Kerana itulah munculnya benda-benda macam ni kan:

"Wahai pemilik rusuk kiriku adakah engkau sedang memikirkan tentang diriku..."
"Duhai mujahidku, mujahidahmu sedang menanti di sini"
"Nak solat tahajud bersama-sama isteri nanti..."
"Wahai bakal suamiku, aku sedang mengupgrade diriku di sini, bagaimana dengan dirimu?"

Aku sendiri tak pasti adakah perkara ini wajar untuk dibincangkan kerana ia mungkin menyinggung perasaan pihak-pihak tertentu namun hakikatnya jodoh itu rahsia Allah dan hanya Dia yang tahu dengan siapa kita akan mengharungi sisa hidup kita nanti. Tidak salah untuk berdoa agar dipertemukan dengan jodoh yang baik namun tidak perlulah sampai nak post ayat-ayat jiwang seperti yang tertera di atas dan yang seangkatan dengannya. Kun fayakun, apabila Allah berkata jadilah engkau, maka jadilah. Berpeganglah dengan hakikat ini, sekiranya Allah mengkehendaki adanya jodoh untuk kita, pasti kita akan dipertemukan dengannya suatu hari nanti dengan cara yang tidak kita sangka-sangka.
Walaupun hubungan telah lama dibina namun jika Allah mentakdirkan tiada jodoh maka terimalah dengan reda dan bersangka baiklah denganNya kerana mungkin Dia sedang mempersiapkan seseorang yang lebih baik untuk kita. Firman Allah dalam surah An-Nur ayat 26:

(Lazimnya) perempuan-perempuan yang jahat adalah untuk lelaki-lelaki yang jahat, dan lelaki-lelaki yang jahat untuk perempuan-perempuan yang jahat dan (sebaliknya) perempuan-perempuan yang baik untuk lelaki-lelaki yang baik, dan lelaki-lelaki yang baik untuk perempuan- perempuan yang baik. Mereka (yang baik) itu adalah bersih dari (tuduhan buruk) yang dikatakan oleh orang- orang (yang jahat) mereka (yang baik) itu akan beroleh pengampunan (dari Allah) dan pengurniaan yang mulia.

Berdasarkan ayat firman Allah di atas, sebelum kita bertemu dengan si dia yang ditakdirkan untuk kita, apa kata kita sendiri muhasabah diri kita, adakah kita ini layak untuk menjadi seorang suami atau isteri yang baik jika kita menikah nanti? Jika merasakan masih lagi belum layak maka timbalah dahulu ilmu duniawi dan ukhrawi sebanyak mungkin agar tidak timbul masalah dalam rumah tangga nanti. Banyak kes perceraian terjadi akhir-akhir ini kerana kejahilan si suami yang cetek ilmunya misalnya dalam kes melafaskan talak dan sebagainya.
Untuk kaum hawa, lelaki sempurna yang anda dambakan seperti di gambar-gambar jiwang islamik yang anda post di laman sesawang facebook bukan mudah untuk dicari dan sekiranya anda mengharapkan lelaki seperti ini untuk muncul dalam hidup anda mungkin anda mengambil masa yang lama untuk berumahtangga.
Untuk si adam, janganlah pula anda berasa kecil hati dan rasa rendah diri sekiranya anda terbaca post-post dari kaum hawa ini yang mengharapkan seorang mujahid akan muncul dalam hidup mereka. Perkasakanlah diri dengan ilmu sebanyak yang anda mampu dan insyaAllah jika jodoh anda akan muncul suatu hari nanti, anda mampu menjadi imam yang baik untuknya. Baiklah sebelum aku tamatkan entri kali ini marik kita ikuti dulu sketsa di bawah:

Fatimah: "Wahai bakal imamku, apakah yang sedang engkau lakukan sekarang ini? Adakah kau juga sedang menunggu waktu terbenamnya mentari di ufuk barat agar kita boleh berjemaah bersama nanti? Adakah engkau sudah bersedia untuk mengimamkan solat kita nanti? Adakah kau...aduh..aduh!!
Fatimah merasakan seperti telinganya dipulas.
Mak: Tunggu bakal imam ye...cepat ambik air sembahyang, mak pun boleh jadi imam kamu hari ni, cepat!! Orang dari tadi tunggu dia nak berjemaah dia boleh pulak berangan kat sini!!
Fatimah: Err..mak...yela..yela....

Hahaha!! No offense ya!! Aku memang hancur bab tulis jiwang-jiwang ni, sekian, terima kasih kerana membaca, wallahua'lam.




2 comments:

drzirakudo said...

btul tu. ko pena dga tk. ade org tu, dy slalu ckp yg single is the best. Hanya Allah untukku. cmtu. ok la tu. tp hari2 dy sibuk duk ckp psl tulang2 rusuk lah, bkl suamiku, bkl isteriku. single ke tu? tenteram ke dy dlm sibuk prthnkn kesinggelan dy. ptutny dy da prinsip dy single. dahla. tyh la duk pk psl tulang2 tu.tgok2 dy yg lg kuat brangan dr yg tgah bercinte

hafiz said...

mungkin dia kena luahkan juga kot perasaan yang dia pendam, at least better dari dia bercouple, cuma kalau over sgt tu menyampah jugak rasanya XD

The ET Smileys - Complete List:


smile:)
laugh:D
lol:O
rotfl:r
sad:(
wink;)
tongue:P
straight:|
blush:$
kiss:k
angry:@
love:L
devil:v
daydream:d
sweat:f
cry:c
wow:o
sick:~
nerd8|
cool8)
bow:b
dance:e
inverted:i
hug:h
confused:/
laughxD
smile^_^
stunnedo_O
muahaha:vD
straight:||
deadxP
frustrated>.<
et!:et
rock on\m/
heart<3
broken<\3

angel:angel
raise brow:brow
party:party
on fire:fire
frozen:ice
musical note:tone
rainbow:rainbow

vote up:tup
vote down:tdown
star:star
robot:robot
kitten:kitten
MJ:mj

Labels

Aku (13) Buku (3) carta (1) contest (1) Filem (1) jiwang (3) kenangan (1) Lawak (1) Manga (2) Motivasi (2) PALESTIN (3) Projek Manga (7) rohani (16) umum (5)