THE BEST GUARDIAN AND PROTECTOR IS ONLY ALLAH
Banner created with MyBannerMaker.com

Pages

Check This Out!!

July 30, 2013

Misi Pencarian Kini Bermula!!!

Misi Pencarian Kini Bermula!!!


Assalamulaikum dan salam sejahtera. Alhamdulillah sekali lagi kita berjumpa dalam entri bulan ramadhan ini. Pejam celik pejam celik sudah hampir sebulan kita menunaikan ibadah puasa di bulan yang mulia ini. Sekarang sudah pun masuk ke fasa terakhir bulan ramadhan iaitu pelepasan daripada api neraka.
Selain itu tentunya umum mengetahui rahsia di sebalik 10 malam yang terakhir di bulan ramadhan ini iaitu adanya lailatulqadar. Inilah masanya kita meningkatkan lagi amalan kita untuk merebut keajaiban lailatulqadar itu yang malamnya itu lebih baik daripada 1000 bulan. Bayangkan jika kita mampu beribadah pada malam tersebut amalan kita pada malam itu lebih baik daripada 1000 bulan ataupun bersamaan dengan 83 tahun. Firman Allah dalam surah Al-Qadr ayat 1-5:

Lailat al-Qadr Malam Keagungan:

بسم الله الرحمن الرحيم

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang

إنّا أَنْزَلْنَاهُ فٍي لَيلَةِ الْقَدْرِ * وَمَا أَدْرَاكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ* لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ * تَنَزّلُ الْمَلاَئِكَةُ وَالرُّوحُ فِيْهَا بٍِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْـرٍ* سَلاَمٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ *

Terjemahan

[97: 1] Sesungguhnya Kami turunkan al-Qur`an itu pada malam al-Qadr

[97: 2] Tahukah engkau apakah malam al-Qadr itu?

[97 : 3] Malam al-Qadr itu lebih baik dari seribu bulan

[97 : 4] Pada malam itu para malaikat dan Roh (Jibril) turun dengan perintah Tuhan mereka kerana membawa segala perkara (yang telah diputus oleh Allah)

[97: 5] sejahteralah malam itu hingga fajar menyinsing.

Wah, ini adalah satu amalan yang sangat menguntungkan dan hanya terdapat pada bulan ramadhan ini. Bayangkanlah, secara purata umur umat Nabi Muhammad saw hanyalah selama 60 -70 tahun hijrah dan amat jarang ada yang mencapai peringkat umur 80 tahun dan ke atas. Justeru korang boleh bayangkan jika korang dapat rebut lailatulqadar itu, pahala yang korang akan dapat adalah bersamaan dengan 83 tahun korang beribadah kepada Allah walaupun korang mungkin hanya ditakdirkan hidup sehingga umur 30 tahun sahaja. Sekarang kita buat sedikit kiraan matematiklah ye, ini hanyalah satu contoh sahaja:

Pahala lailatulqadar: 83 tahun
Umur korang ditakdirkan mati: 30 tahun
Pahala dapat free: 83-30 = 53 tahun!!!

Ini baru kalau sekali korang dapat kejar lailatulqadar, kalau tiap-tiap tahun korang dapat kejar lailatulqadar tu, tak bertimbun pahala yang akan korang perolehi untuk dibawa ke akhirat kelak. Selain pahala digandakan pada malam tersebut, insyaAllah doa juga akan mudah dimakbulkan oleh Allah, mintaklah apa-apa sahaja yang baik pasti akan dimabulkan oleh Allah namun sekiranya masih belum ditunaikan, optimislah bahawa Allah mempunyai perancangan yang lebih baik untuk kita pada masa akan datang.

Jadi apa petua-petua bagi mudah bangun malam untuk qiam 10 malam terakhir ini, jom kita tengok:

1) Bagi yang sudah bernikah, jauhkan diri daripada bersama dengan suami/ isteri anda seperti nabi saw buat.
2) Tidur di atas lantai yang keras tanpa bantal.
3) Minum air yang banyak sebab nanti rasa nak terkucil
4) Sebelum tidur tu ambiklah wuduk dulu dan berdoa semoga Allah bangunkan kita nanti untuk qiamualail.
   
InsyaAllah bila kita dah berusaha pasti Allah pula akan mempermudahkan urusan kita nanti untuk beribadah pada-NYa. Aku rasa sampai di sini sajalah entri pendek aku untuk kali ini, semoga kita mendapat lailatulqadar yang sangat didambakan oleh seluruh umat Nabi Muhammad saw ini, teruskan pencarian anda mencari lailatuqadar dan jangan pernah berputus asa dalam mengejarnya. Sampai jumpa lagi, terima kasih kerana membaca, wallahua'lam. ;)










2 comments:

Femmy said...

kalau tidur atas lantai, tak sakit belakang ke..he.he..anyway, nice sharing. thanks :)

hafiz said...

kalau selesa sangat takut tak terjaga pulak..haha!!! sama2 :mj

The ET Smileys - Complete List:


smile:)
laugh:D
lol:O
rotfl:r
sad:(
wink;)
tongue:P
straight:|
blush:$
kiss:k
angry:@
love:L
devil:v
daydream:d
sweat:f
cry:c
wow:o
sick:~
nerd8|
cool8)
bow:b
dance:e
inverted:i
hug:h
confused:/
laughxD
smile^_^
stunnedo_O
muahaha:vD
straight:||
deadxP
frustrated>.<
et!:et
rock on\m/
heart<3
broken<\3

angel:angel
raise brow:brow
party:party
on fire:fire
frozen:ice
musical note:tone
rainbow:rainbow

vote up:tup
vote down:tdown
star:star
robot:robot
kitten:kitten
MJ:mj

Labels

Aku (13) Buku (3) carta (1) contest (1) Filem (1) jiwang (3) kenangan (1) Lawak (1) Manga (2) Motivasi (2) PALESTIN (3) Projek Manga (7) rohani (16) umum (5)