THE BEST GUARDIAN AND PROTECTOR IS ONLY ALLAH
Banner created with MyBannerMaker.com

Pages

Check This Out!!

March 3, 2013

Bakti Kita Sebagai Anak.

Bakti Kita Sebagai Anak

Assalamualaikum, sebelum aku memulakan coretan aku pada hari ni, mari kita ikuti kisah di bawah ini terlebih dahulu:

Hassan berlari dengan riang menuju ke rumahnya setelah pulang dari sekolah. Ada sesuatu yang mahu diceritakan kepada ibunya tentang pelajaran di sekolah hari ini. Sampai di rumah, dia terus berlari mendapatkan ibunya yang sedang memasak di dapur.

Hassan : Ibu, hari ni Hassan belajar benda baru dekat sekolah. Ustazah kata kalau kita belajar buat benda ni betul-betul nanti Allah, Nabi, mak dan ayah akan sayang sangat pada Hassan.

Ibu : Apa yang Hassan belajar ni, macam menarik je bunyinya, cuba cerita pada ibu boleh tak?

Hassan : Hassan belajar pasal menguruskan jenazah. Hassan baru belajar sikit tapi Hassan sangat suka dengan pelajaran tu ibu. Nanti lama-lama bila ibu dengan ayah dah mati, Hassan boleh tolong uruskan mayat ibu dengan ayah. Hassan nak jadi anak sol...

Pang!!... satu tamparan hinggap di pipi comel Hassan sebelum sempat dia mengakhiri kata-katanya itu.
Pipinya terasa pedih dan panas. Dia tidak menyangka bahawa ibunya akan bertindak sedemikian rupa
padanya.

Ibu : Anak kurang ajar, kau minta aku dengan ayah kau mati cepat ea. Baru sepuluh tahun dah nak jadi anak derhaka?? Nanti aku jumpa ustazah kau aku tanya dia apa yang dia dah ajarkan pada semua anak murid dia!! Kalau aku mati siapa nak jaga kau haa?? Sudah pergi dari sini, aku nak masak, huh!!


Hasaan berlari laju meninggalkan ibunya di dapur. Dia tidak menyangka pelajarannya di sekolah bakal mengundang amarah ibunya. Mulai hari itu dia bertekad bahawa apa sahaja pelajaran yang berkaitan dengan pengurusan jenazah tidak lagi akan dia ambil peduli kerana dia takut bahawa ibunya akan memarahinya sekali lagi.


Sudah selesai membaca kisah di atas? Begitulah sikap segelintir masyarakat kita yang terlalu takut pada kematian dan masih jahil tentang hukum pengurusan jenazah. Hassan pada mulanya berniat baik kerana dia bertekad untuk mempelajari cara pengurusan jenazah kerana dia beranggapan bahawa pada suatu hari nanti dia akan mampu untuk menguruskan jenazah kedua orang tuanya. Namun sayang, hasrat murninya itu ditingkah hebat oleh fikiran jumud ibunya yang beranggapan bahawa Hassan mengharapkan dia cepat menemui ajal.
Hukum menguruskan jenazah adalah fardhu kifayah dan cukup jika ada segelintir orang dalam sesuatu kawasan itu mengetahui cara dan melaksanakannya. Namun jika yang meninggal itu adalah ibu bapa kita sendiri, adakah wajar kita meminta orang lain yang menguruskan jenazah mereka? Bila berlaku kematian, kita mulai panik dan tidak tahu apa yang harus dilakukan dengan mayat. Satu sahaja perkara yang terlintas dalam fikiran ketika itu adalah telefon tok imam mintak tolong dia uruskan mayat mak atau ayah kita. Adakah ini wajar sebenarnya? TIDAK!! Seharusnya kita sendiri yang menguruskan mayat mereka sebagai bakti terakhir yang mampu kita lakukan atas jasa mereka membesarkan kita selama ini.
Ada satu kisah sedih di mana seorang imam dipanggil untuk menguruskan mayat seorang lelaki tua yang meninggal dunia. Sampai di rumah si mati, tok imam melihat anak-anak si mati sedang bersembang di luar rumah. Daripada dalam rumah terdengar pula bacaan ayat-ayat surah Yaasin berkumandang. Anak-anak si mati menyuruh tok imam masuk dahulu dengan alasan mereka akan menyusul kemudian. Setelah masuk ke dalam rumah alangkah terkejutnya imam tersebut kerana melihat si mati yang dibiarkan terbujur kaku tanpa ditutup oleh kain. Lebih menyedihkan bacaan Yaasin yang kedengaran merdu dari dalam rumah tadi hanyalah bacaan dari kaset yang dimainkan menerusi radio yang diletakkan di sebelah mayat.
Dalam hal ini siapakah yang harus dipersalahkan? Si anak atau si mati? Hanya Allah yang lebih mengetahui. Kita sebagai anak haruslah mempelajari cara pengurusan jenazah kerana kitalah yang seharusnya menguruskan jenazah ibu bapa kita suatu hari nanti. Berikut adalah faktor mengapa kita sendiri harus melakukan tugas fardhu kifayah tersebut:


  • Aib mayat akan terpelihara kerana tidak mungkin ada anak yang sanggup menceritakan keburukkan yang ada pada tubuh mayat ayah atau ibunya.
  • Mayat tidak akan terseksa kerana diperlakukan dengan kasar oleh mereka yang tidak mengenalinya. Sekiranya si anak yang melakukan sudah pasti dia akan melakukan dengan penuh kelembutan sebagai tanda kasih dan cinta terhadap orang tuanya itu.
  • Doa anak yang soleh akan mudah diterima oleh Allah terutamanya ketika dia menjadi imam kepada solat jenazah orang tuanya. Tidak mungkin pada masa seperti itu Allah akan menolak doa anak yang mengharapkan kesejahteraan orang tuanya yang baru berangkat ke alam barzakh.
  • Untuk mengelakkan kita dianggap anak derhaka. Ketahuilah bahawa sebenarnya tugas kita sebagai anak bukan sahaja sehingga ibu bapa kita mati namun ia adalah tugas sepanjang hayat kita. Anak yang tidak mendoakan ibu bapanya terutamanya selepas mereka meninggal dunia boleh dianggap anak derhaka.


Dalam hal mempelajari pengurusan jenazah ini, seharusnya kita harus lebih bersikap terbuka dan tidak berfikiran jumud mengatakan bahawa kematian itu suatu perkara yang tiak patut dibincangkan. Sabda Nabi Muhammad saw:


Ibnu Umar berkata: “Aku bersama Rasulullah, lalu seorang lelaki Ansar datang kepada Baginda mengucapkan salam lalu bertanya: Wahai Rasulullah. Manakah antara kaum mukminin yang paling utama? Baginda menjawab: Yang paling baik akhlaknya antara mereka. Dia bertanya lagi: Manakah di antara kaum mukminin yang paling cerdik? “Baginda menjawab: Yang paling banyak mengingati kematian antara mereka dan paling bagus persiapannya selepas kematian. Mereka itu orang cerdik,” (Hadis Riwayat Imam Ibnu Majah)

Begitulah yang mampu aku coretkan dalam entri kali ini. Semoga ia bermanfaat dan mampu membantu kita lebih bermotivasi untuk mempelajari teknik pengurusan jenazah kerana ia bukan hanya sangat membantu kita apabila ibu bapa tiada kelak malah ia juga akan menjadikan kita lebih banyak mengingati kematian yang bakal menjemput entah esok atau lusa sahaja. Syukran jazilan kerana membaca, wallahua'lam.







2 comments:

seribupilihan said...

semoga kita semua menjadi anak yg soleh..doa anak yg soleh mudah allah makbulkan..:-)

hafiz said...

InsyaAllah...berdoalah bnyk2...doa anak yang soleh sgt membantu org tuanya terutama ketika mereka sudah tiada lagi di dunia ini :)

The ET Smileys - Complete List:


smile:)
laugh:D
lol:O
rotfl:r
sad:(
wink;)
tongue:P
straight:|
blush:$
kiss:k
angry:@
love:L
devil:v
daydream:d
sweat:f
cry:c
wow:o
sick:~
nerd8|
cool8)
bow:b
dance:e
inverted:i
hug:h
confused:/
laughxD
smile^_^
stunnedo_O
muahaha:vD
straight:||
deadxP
frustrated>.<
et!:et
rock on\m/
heart<3
broken<\3

angel:angel
raise brow:brow
party:party
on fire:fire
frozen:ice
musical note:tone
rainbow:rainbow

vote up:tup
vote down:tdown
star:star
robot:robot
kitten:kitten
MJ:mj

Labels

Aku (13) Buku (3) carta (1) contest (1) Filem (1) jiwang (3) kenangan (1) Lawak (1) Manga (2) Motivasi (2) PALESTIN (3) Projek Manga (7) rohani (16) umum (5)