THE BEST GUARDIAN AND PROTECTOR IS ONLY ALLAH
Banner created with MyBannerMaker.com

Pages

Check This Out!!

December 17, 2012

Entri Mencapap

MENJELANG AKHIR SEMESTER




Assalamualaikum dan salam sejahtera, hola semuanya!! Kita berjumpa lagi dalam entri kali ni selepas kita selamat dari "kiamat" 12.12.12 yang lalu, hehe!!Alhamdulillah kita masih lagi diberi kesempatan untuk terus hidup di dunia ini walaupun kita sendri tidak tahu berapa lama lagi waktu yang kita ada sebelum kembali dijemput pada pemilik kita yang sebenarnya.

Banyak benda yang terjadi dalam seminggu yang lalu, bagi aku itu merupakan antara minggu paling sibuk dalam hidup aku. Projek + assignment + kuiz semuanya kena siapkan dalam satu minggu tu dan aku sendiri tak sangka aku berjaya melepasi minggu yang gila tu. Bagi aku, inilah sebenarnya cara hidup dekat alam kampus yang selalu aku dengar dari senior atau tengok dekat cerita di tv dulu.

Sekarang dah pun nak habis semester 1, peperiksaan akhir akan menjelang tak lama lagi, macam manalah agaknya peperiksaan tu ye? Aku dengar dari senior soalan final memang susah dan kalau tak study memang akan kantoilah. Tambahan lagi subjek semester 1 ni bersangkut dengan subjek-subjek semester akan datang, kalau gagal maka ia akan menghantui aku di semester yang akan datang. Jadi, pesanan aku bukan saja pada diri sendiri malah pada hampa jugak, studylah betul-betul, jangan leka bermain je nanti tak ke mana, silap-silap kena tendang dari universiti, mintak simpanglah, huhu!!

Bila menjelang akhir semester ni, pastinya hampa mencongak berapa banyak duit ptptn hampa yang tinggal bukan? Terus-terang aku cakap, duit ptptn aku sahaja walaupun belum sampai akhir semester 1 dah tak sampai suku dari jumlah asal yang aku dapat. Bila aku fikir-fikir balik aku pun tak tahu ke mana hilangnya duit aku yang banyak tu dulu. Rasanya benda paling mahal aku beli dulu laptop je, pastu rasanya habis untuk makanan je rasanya. Makanan? Jangan cakaplah, sekali makan dekat 4-5 ringgit, sehari dah dekat 10 ringgit, kalau seminggu? Dah 70 ringgit, banyak sangat habis untuk beli makanan saja. Agaknya betul la kawan-kawan kat matrik aku dulu cakap aku ni bela saka bila time makan. Sekarang nampak dah kesan dia, hampir separuh rasanya duit ptptn aku habis untuk beli makanan. Padahal dulu masa mula-mula dapat duit tu, azam dalam hati tak nak belanja lebih-lebih, betul la kot orang selalu cakap, inilah janji Melayu, haha!! Macam mana dengan hampa, ke mana pulak duit ptptn hampa dihabiskan? Ada tak dalam senarai list di bawah:

  • Shopping!!! Serius, bila dapat duit ptptn dulu, aku pun terpengaruh jugak dengan kes yang ini. Nampak je baju cantik mesti nak beli. Aku pun tak pasti berapa banyak dah duit aku habis untuk buat benda ni. Yang perempuan jangan cakaplah, benda ni mesti jadi first priority. XD

Shopping!!

  • Makan!! Pastinya bila poket dah kembung, selera pun tinggi. Tak pandanglah makanan yang murah-murah. Sekali belanja habis dalam 10 ringgit. Teruk benor perangai kalau macam ni. XD



  • Beli buku rujukan? Kes yang ni baguslah sebab buku-buku untuk belajar dekat universiti ni memang mahal-mahal belaka, kalau tak kurang dari RM 100 tu jangan haraplah boleh dapat sebuah. Tapi  sekarang banyak e-book boleh download atau copy dari kawan-kawan, so jangan nak bohonglah hampa habiskan duit ptptn hampa semata-mata nak beli buku rujukan. XD


  • Pisau cukur!! Maksud aku di sini bukan habis duit beli pisau cukur tapi habis pada si kaki kikis. Kes ini biasanya  terjadi pada mereka yang ada pakwe atau makwe. Biasalah bila dah ada duit mestilah nak tunjuk yang diri  tu mampu beli apa saja untuk orang yang dia sayang tu. Makwe/ pakwe mintak apa ja, semua dia bagi walaupun sedar duit yang dia pakai tu sekadar pinjaman je. Berat nanang orang kelantan cakap kes macam ni, haha!! Single is better!!

Tak ada gambar yang sesuai. =_=''

Jadi macam mana sekarang? Adakah salah satu daripada perkara-perkara di atas telah hampa buat setelah  hampa dapat duit ptptn hampa dulu? Atau hampa buat semuanya sekali? Kalau macam tu la, makan megi la hampa hujung sem ni, haha!!. Ingatlah, duit yang kita dapat tu sekadar pinjaman, habis study nanti kena bayar balik. Jangan nanti menyesal di kemudian hari dah la mengenangkan betapa menyesalnya aku ambik ptptn dulu. Masa tu nasi dah jadi bubur, oklah, puas dah aku menaip pada hari ni, semoga berjumpa lagi dalam entri seterusnya, arigato gozaimaso. ^_^


No comments:

The ET Smileys - Complete List:


smile:)
laugh:D
lol:O
rotfl:r
sad:(
wink;)
tongue:P
straight:|
blush:$
kiss:k
angry:@
love:L
devil:v
daydream:d
sweat:f
cry:c
wow:o
sick:~
nerd8|
cool8)
bow:b
dance:e
inverted:i
hug:h
confused:/
laughxD
smile^_^
stunnedo_O
muahaha:vD
straight:||
deadxP
frustrated>.<
et!:et
rock on\m/
heart<3
broken<\3

angel:angel
raise brow:brow
party:party
on fire:fire
frozen:ice
musical note:tone
rainbow:rainbow

vote up:tup
vote down:tdown
star:star
robot:robot
kitten:kitten
MJ:mj

Labels

Aku (13) Buku (3) carta (1) contest (1) Filem (1) jiwang (3) kenangan (1) Lawak (1) Manga (2) Motivasi (2) PALESTIN (3) Projek Manga (7) rohani (16) umum (5)